single-image

Fast food? Mówimy NIE! Zobacz dlaczego

Aleksandra Broda
WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) nie pozostawia złudzeń- liczba dzieci chorujących na otyłość znacznie wzrosła. Czy możemy więc mówić o epidemii? Myślę, że tak. Kto ponosi winę za wzrost otyłości wśród najmłodszych? Rodzice, sami zainteresowani a może gospodarka?

Żyjemy w ciągłym biegu- rodzina, praca, dom i wieczne obowiązki. Świat narzuca tak szybkie tempo, że czasami ciężko jest nadążyć. Kto na tym cierpi najbardziej? Oczywiście, że dzieci. Rodzice czasami nie mają czasu z nimi porozmawiać, co dopiero zadbać o ich właściwą dietę.
Stop. Zatrzymaj się na chwilę, naprawdę czasami warto zwolnić.

Czy wiesz, że Twoje dziecko jest tym, co je?

Brzmi banalnie, prawda? Jednak to, jakie produkty spożywa Twoje dziecko, ma wpływ nie tylko na jego zdrowie, ale również na jego przyszłość. Nie łudź się, że czekolada poprawia samopoczucie i pamięć- tylko dieta bogata w warzywa, owoce, tłuszcze roślinne i zboża jest w stanie poprawić jego wyniki w nauce i nie tylko. Zdrowe nawyki żywieniowe to inwestycja w dobre samopoczucie i komfort życia.

Dzieci jedzą zbyt dużą ilość tłuszczy, węglowodanów i cukrów!

Te wszystkie rzeczy znajdują się głównie w słodyczach, słonych przekąskach, a nawet w sklepowym, zafoliowanym chlebie. Fast foody, chipsy i batoniki- większość z nich posiada trujące substancję, niekiedy nawet metale ciężkie! No dobrze, ale przecież są dopuszczone do sprzedaży- dlaczego? Ponieważ nikt nie bierze pod uwagę, że niektóre dzieci jedzą je notorycznie, nawet po kilka razy dziennie. Poza tym- producenci żywności mają swoje sztuczki, żeby ominąć prawo i dopuszczalne normy. Producenci są również tylko ludźmi- mają prawo się pomylić. Badania przeprowadzone w 2018 roku przez stowarzyszenie osób chorych na celiakię (nietolerancję glutenu) udowodniły, że w niektórych produktach bezglutenowych, występuje gluten. Sprawdź- https://celiakia.pl/wyniki-badan-na-zawartosc-glutenu-czerwiec-2018 

Ukryty olej palmowy i sztuczki producentów

Chociaż niektórzy producenci mówią wprost o zawartości oleju palmowego w produktach, to i tak często w etykiecie ukryty jest pod nazwą „olej roślinny”. Chociaż w internecie możesz znaleźć różne opinie na temat jego wpływu na rozwój raka, to nie ma co się oszukiwać- jest szkodliwy i sprzyja otyłości, miażdżycy oraz chorobom serca. Wbrew pozorom- olej roślinny nie jest tylko w Nutelli, ale również różnego typu Fast Foodach. Możemy go podzielić na olej roślinny utwardzony i surowy. Chociaż to właśnie utwardzony może zagrażać życiu, producenci nadal korzystają z tej formy. Dlaczego? Ponieważ dzięki temu produkt ma dłuższy termin ważności.

Fast food- dlaczego mówimy im nie?

Węglowodany proste, tłuszcze i przede wszystkim- zbyt duża ilość kalorii. Te wszystkie czynniki sprawiają, że jesteśmy przeciwni szybkim daniom, które nie dość, że tylko na chwilę napełnią pusty brzuszek, to jeszcze przyczynią się do otyłości oraz zaburzeń trawiennych. Fast foody w żaden sposób nie pomagają we wprowadzeniu zdrowych nawyków żywieniowych. Nie powodują, że kubki smakowe dziecka są zadowolone, a ono samo będzie cieszyło się zdrowiem.

Zdrowa żywność kosztuje?

Badania WHO wskazują, że niskie dochody w rodzinie przyczyniły się do zastępowania owoców i warzyw sztucznymi zamiennikami: „Wysokokaloryczne produkty żywnościowe o małej wartości odżywczej są tańsze niż większość produktów o wysokiej wartości odżywczej, takich jak owoce i warzywa, a stosunkowo niezamożne rodziny z dziećmi kupują żywność głównie po to, by zaspokoić głód”.

Jak kupować i gotować, żeby nie zabrakło pieniędzy?

Przykładowo- Kasza jaglana kosztuje ok. 6 zł za kilogram. Ma wiele składników odżywczych i jest niezwykle zdrowa. Z kaszy jaglanej możesz zrobić nie tylko obiad, ale przygotować podwieczorek i śniadanie dla swojego dziecka. Wystarczy garść owoców lub warzywa, żeby stworzyć wartościowy posiłek. Wbrew pozorom- obiad składający się z mięsa wcale nie musi być spożywany codziennie: wystarczy trzy razy w ciągu tygodnia. W pozostałych dniach zaleca się rybę i rośliny strączkowe, takie jak np. fasola czy soczewica. Sycące i zdrowe jedzenie na pewno spowoduje, że dziecko nie będzie miało nawet ochoty na niezdrowe przekąski. To oczywiście tylko przykład, a propozycji na zdrowe i tanie dania w internecie jest bardzo dużo.

Wszystko zależy od nastawienia

Wiemy, że ciężko jest Ci wygospodarować czas i pieniądze. Mówią jednak, że dla chcącego- nic trudnego. My się pod tymi słowami podpisujemy! Pamiętaj, że inwestując w zdrowe nawyki żywieniowe swojej rodziny- inwestujesz również w ich przyszłość.

 

 

Zobacz również

# Ku przestrodze
close slider
Slider